Remote werken is voor veel bedrijven de standaard geworden. Slechts één op de tien bedrijven geeft aan na de pandemie alle werknemers weer dagelijks op kantoor te verwachten. Werken op afstand brengt wel enkele nadelen met zich mee, zo is het bijvoorbeeld een stuk lastiger om de juiste contacten te leggen en relaties op te bouwen. Als je start met een nieuwe uitdaging is de kans groot dat je je team online leert kennen. Om het contact zo soepel mogelijk te laten verlopen hebben wij enkele tips voor je.

Probeer de bedrijfscultuur te ontcijferen
Het kan erg moeilijk zijn om een idee te krijgen van de bedrijfscultuur wanneer je mensen niet in levende lijve ontmoet. Probeer voor jezelf enkele punten duidelijk te krijgen om zo snel en soepel mogelijk te kunnen integreren.

Let bijvoorbeeld eens op de manier waarop mensen vragen stellen, hoe ze hun mening delen, met nieuwe ideeën komen en hoe een online meeting verloopt. Probeer deze maniertjes over te nemen, máár let er wel op dat je te allen tijde jezelf blijft.

Maak het ‘echt’
Relaties opbouwen met je collega’s via een email of appje is lastig. Probeer daarom zoveel mogelijk gebruik te maken van online tools waar je elkaar ook echt spreekt en waar mogelijk ook kan zien. Een vraag stellen via email is de makkelijke optie, een vraag stellen via een telefoongesprek is de persoonlijke optie.

Respecteer de grenzen van je collega’s
Door middel van online tools zoals Zoom, Teams, Skype etc. kan je een prima band opbouwen. Helaas zit er ook een keerzijde aan deze manier van contact hebben. Er zullen ook collega’s zijn die online al veel gesprekken voeren, zij zullen minder behoefte hebben aan nóg meer videogesprekken. Zodra je een enige aarzeling voelt wanneer je een videogesprek initieert raden wij je aan ook andere contact mogelijkheden voor te stellen.

Het bewust zijn van de grenzen van je collega’s zal uiteindelijk leiden tot een betere werkrelatie.

Toon interesse
Je collega’s het gevoel geven dat er naar ze geluisterd wordt, is een belangrijke manier om hun vertrouwen te winnen. Probeer persoonlijke elementen op te vangen en te gebruiken in je communicatie met de desbetreffende collega. Of haak bijvoorbeeld eens in op een idee die je collega eerder al eens heeft gedeeld. Wij weten zeker dat je collega’s dit zullen waarderen.

Het blijft een lastige kwestie, maar met deze tips en de juiste inzet ben je voor je het weet part of the team!