Herken je dat? Reageren op een vacature om vervolgens dagen, weken of zelfs maanden niks te horen? Uit onderzoek blijkt dat 75% van de sollicitanten geen reactie krijgt en maar liefst 60% ervaart complete radiostilte na een eerste gesprek. Veel werkzoekende geven aan dat dit een van de grootste frustraties is van het zoeken naar een nieuwe baan. Wij begrijpen die frustratie, daarom geven we enkele tips over hoe je het beste een follow-up kan sturen zonder wanhopig of onprofessioneel over te komen.

Het is een ingewikkeld gegeven aangezien de lijn tussen initiatiefrijk en wanhopig overkomen zeer dun is. Als eerste zal je rekening moeten houden met het gegeven dat je vast niet de enige sollicitant bent en je potentiële nieuwe werkgever veel tijd kwijt zal zijn met het beoordelen van iedere sollicitant. Probeer hier in ieder geval al rekening mee te houden. Een sollicitatieproces heeft nou eenmaal tijd nodig.

Als je eenmaal hebt besloten dat je een follow-up wilt sturen, raden we je aan eerst de vacature nogmaals goed door te lezen. Misschien staan hier wel duidelijke instructies in over de procedure die je de vorige keer over het hoofd hebt gezien. Respecteer de instructies die in de vacature staan. Staat er bijvoorbeeld dat het bedrijf niet gebeld wilt worden? Blijf dan vooral van je telefoon af. Als je de instructies in de vacature gaat negeren zal dit bij de werkgever overkomen alsof je de vacature niet goed hebt doorgelezen of dat je regels niet kan naleven.

Staat er  een sluitingsdatum in de vacature? Probeer de werkgever dan minsten 1 à 2 weken de tijd te geven om een reactie te versturen. Krijg je dan alsnog geen reactie? Dan kan je de sluitingsdatum als aanleiding van je follow-up bericht gebruiken. Zinnen als “Naar aanleiding van mijn grote interesse in de functie neem ik contact met u op” en  “Ik hoop dat u mijn gretigheid en doorzettingsvermogen kunt waarderen” werken goed in dergelijke follow-up berichten. Beëindig de e-mail door te vragen of je misschien al aanvullende materialen of informatie kan verstrekken. Vraag naar wat de volgende stappen in de procedure zijn en wanneer je een reactie kan verwachten.

Ben je dan toch op gesprek mogen gaan? Dan is een bedankje via email een cruciaal hulpmiddel om in contact te blijven en een zinvolle band te creëren. Het is een simpele handeling die je, mits je het bericht tijdig stuurt, echt kan onderscheiden van andere sollicitanten.

Hoe graag je die baan ook wilt, stuur vooral niet te veel berichten. Een follow-up na het versturen van je sollicitatie en een email na je gesprek zijn voldoende. Als bedrijven dan alsnog kiezen om geen reactie te sturen zit de kans er goed in dat ze geen interesse in je hebben. Vervelend, maar probeer je focus dan te verzetten en verder op zoek te gaan naar andere kansen!