Het belangrijkste aspect van een sollicitatie: voorbereiding. Deze stap zou eigenlijk al bij het schrijven van een sollicitatiebrief moeten gebeuren, maar het is ook leuk om tijdens een gesprek het een en ander over het bedrijf te weten. Goed onderzoek doen naar een bedrijf kan het verschil maken tussen de baan krijgen of niet.

Het is zeker niet nodig om alles tot in detail uit te zoeken, maar het is niet fijn als je tijdens het interview overweldigd wordt door nieuwe feiten. Je wilt je potentiële werkgever laten zien dat je tijd hebt geïnvesteerd in het gesprek en dat je de baan wilt.

Doe Onderzoek Naar Het Bedrijf

Je onderzoekt het bedrijf om erachter te komen wat voor soort werk er wordt gedaan, wat er van medewerkers wordt verwacht, wat de bedrijfscultuur is enzovoorts. Voor de werkgever is het niet alleen belangrijk om te weten dat je op deze zaken hebt gelet, maar het is ook gewoon fijn voor jezelf.

Lees Meer Over Het Bedrijf Op Hun Website

Dat is een van de eerste stappen: bekijk en lees de website van het bedrijf gewoon goed. Op deze manier raak je automatisch meer vertrouwd met de producten van het bedrijf, het merk en eventuele medewerkers. Hierna weet je al beter waar je aan toe bent.

Bekijk De Sociale Mediakanalen Van Het Bedrijf

Hoe raak je meer vertrouwd met de bedrijfscultuur? Door het bedrijf op te zoeken op sociale media. Hier lees je of je te maken hebt met een hip jong bedrijf dat goed aanwezig is op socials. Is een bedrijf amper aanwezig op social media? Dan is de bedrijfscultuur misschien wat minder jong en hip.

Zoek Naar Nieuws

Nog een goed idee: zoek op internet naar nieuws over het bedrijf. Zo kom je erachter of het bedrijf een beetje transparant is naar de media toe en ethisch te werk gaat. Wie weet kom je dingen tegen die je niet zo leuk vinden of dingen waardoor je het bedrijf meer gaat waarderen.

Maak Contact Met Potentiële Collega’s

Heb je al een afspraak gemaakt voor een sollicitatiegesprek? Maak contact met enkele potentiële collega’s op LinkedIn. Bijvoorbeeld de mensen met wie je e-mailcontact hebt gehad of de persoon met wie je het gesprek voert. Zo zie je wat je gemeen hebt en wat de bedrijfscultuur is.

Kijk Naar De Concurrentie

Werkgevers zijn meestal behoorlijk onder de indruk als je meer weet over wat er speelt op het werkveld, die daar nog een rol in spelen en op de hoogte zijn van de laatste ontwikkelingen. Zo weten ze zeker dat je job serieus neemt.